12 Perkara yang saya belajar dari kembara Solo Beijing ke Alor Setar

Written by mhilmi on .

 

 

1. Pentingkan Diri Sendiri 

Apabila kita mengembara sendirian, apa yang kita fikirkan adalah diri kita sendiri. Tiada orang lain. Samada hendak pergi ke kedai untuk makan ? atau hendak pergi bersiar-siar ? atau pun hendak tidur sahaja di hotel. Satu sahaja matlamatnya, Kita mendapat kebebasan yang sepenuhnya. Merangka dan merancang itinerary kita sendiri. Pentingkan diri untuk mendapatkan peluang kepada diri kita sendiri menikmati pengalaman. Tidak salah untuk pentingkan diri sendiri dalam situasi ini selagi anda menghormati orang lain.

2. Menggunakan peraturan yang berbeza

Apabila kita mengembara atau melancong dengan keluarga atau rakan-rakan, kita terikat dengan beberapa peraturan. Mungkin terlibat dengan ahli keluarga yang tidak bertanggungjawab. Adik beradik yang merosakkan keadaan atau pun rakan yang terlalu pemalu. Tapi, sekirannya kita bergerak secara solo atau berseorangan, semua berubah. Jadi apa yang kita hendak jadi. Keluar dari ruang selesa kita dan cuba untuk lakukan sesuatu yang berbeza. Jadi diri anda sendiri dan terokailah apa jua yang anda ingin lakukan. Tiada sesiapa yang kenal kita, jadi mereka akan lihat kita apa yang mereka sedang lihat sekarang. Jangan risau. Ambil peluang ini untuk mengenali diri anda sendiri dan tunjukkan kepada dunia siapa diri anda sebenar. 

3. Belajar Menguji Tahap Diri Sendiri.

Sebernarnya bukan mudah bila kita mengembara secara solo atau sendirian, tambahan pula bila mengembara secara backpackers dengan budget yang rendah (low budget). Banyak perkara yang perlu di ambil kira. Bagaimanapun sekadar mengembara secara solo di China dan hanya melewati kawasan bandar bukanlah sesuatu yang begitu mencabar. Ini kerana kemudahan awam masih mudah unutk di perolehi di kawasan bandar. Tetapi andai kata kita melewati kawasan luar bandar (remote area), keadaannya lebih mencabar kerana ada tahap di mana kita terpaksa menagih simpati menumpang kenderaan penduduk tempatan.

4. Belajar Untuk Merancang Lebih Awal.

Bila mengembara secara solo ini, Kita perlu merancang lebih ke depan dan lebih teliti. Perlu ada 'backup plan' andai rancagan yang di rancang tidak menjadi seperti yang dikehendaki. Sewaktu saya mengembara secara solo ke Beijing pada tahun 2015 yang lalu, saya mengambil masa hampir setiap malam sebulan sebelum saya terbang ke sana bagi membuat perancangan yang lebih teliti. Sememangnya apa yang kita rancang tidaklah akan berjalan dengan begitu sempurna, tetapi bila kita merancang, sekurang-kurangnya kita lebih bersedia dan menikmati atau 'enjoy' dengan pengembaraan kita.

5. Belajar Mengambil Tanggungjawab

Salah satu perkara yang terburuk berlaku semasa mengembara secara solo adalah dimana anda tidak boleh menyalahkan sesiapa. Apa yang berlaku adalah semua salah anda sendiri. Tentu sekali anda boleh menyalahkan syarikat penerbangan atau pihak hotel/hostel, TETAPI anda tidak akan mengubah situasi tersebut dengan menyalahi mereka.  Apa yang perlu anda buat sebenarnya adalah menyelesaikan masalah tersebut dan cuba untuk dapatkan penyelesaiannya. Jangan tunggu andai ada seseorang yang akan datang membantu anda tetapi anda sendiri yang perlu membantu diri anda sendiri.

6. Belajar Untuk Bercakap Bahasa Tempatan ( Bahasa Negara yang dilawati )

Bila kita mengembara secara solo, kadang kala kita perlu belajar bahasa negara tersebut. Kita perlu berinteraksi dengan penduduk tempatan sepanjang pengembaraan kita. Tambahan pula bila kita mengembara secara sendirian kerana semua urusan kita perlu lakukan tidak dapat mengharap rakan kembara kita andai kita mengembara secara berkumpulan. Sentiasa cuba untuk berinteraksi dengan penduduk tempatan. Tidak perlu risau anda tidak fasib berbahasa dengan mereka kerana anda bukanya masuk ke kelas bahasa.

7. Anda Membina Tahap Keyakinan

Apabila kita mengembara seorang diri, kita akan membina tahap keyakinan diri. Anda akan membuktikan bahawa diri anda boleh menerima cabaran yang baru dan menghadapi setiap masalah apabila ia berlaku. Memang agak sukar untuk menghadapinya tetapi anda boleh menerima kesilapan anda dan lebih baik anda lakukan kesilapan daripada anda tidak dapat menerima kesilapan.

 8. Anda lebih berfikiran terbuka

Mengembara telah membuatkan anda menghadapi pengalaman baru yang anda tidak tahu. Untuk menikmati pengalaman tersebut, kuncinya adalah anda perlu berfikiran lebih terbuka. Tanpanya anda tidak akan pergi jauh. Bila mengembara secara sendirian, anda akan menguji andaian anda dan anda akan mencabar tahap kepercayaan anda. Dunia ini penuh dengan halangan yang wujud oleh imaginasi kita sendiri. Kita terlalu cepat menilai sesuatu perkara tetapi bila kita mengembara ia boleh memberi kesedaran dengan tahap kejahilan kita kepada sesuatu.

9. Belajar Untuk Menghadapi Tahap Ketakutan Pada Diri

Berita Baik:  Bukan anda seorang sahaja yang ada sifat ketakutan. Orang lain juga ada perasaan takut.  

Berita Buruk:  Tiada jalan mudah atau jalan cepat untuk mengatasi masalah ketakutan ini. Tiada pil yang boleh digunakan untuk mengatasi masalah ini. 

Tiada jalan lain untuk mengatasi masalah ini selain dari anda perlu menghadapinya.

10. Anda belajar untuk menjaga sendiri barangan anda.

Memang tidak dapat lari, apabila anda mengembara seorang diri, salah satu perkara yang penting yang perlu anda jaga adalah passport dan duit anda.  Sebagai contoh, jika anda berjalan di mana-mana bersama rakan anda, anda sendiri tidak akan sedar jika beg duit rakan anda di curi. Sama juga bila mengembara seorang diri, kita perlu sendiri berhati-hati dan sentiasa menjaga barangan kita sendiri. Tiada orang lain yang akan menjaganya. Dan kita perlu mengambil tindakan bagi mencegah dari perkara tersebut berlaku. Pastikan and tahu siapa yang perlu anda percaya dan sentiasa memerhati keadaan sekeliling anda terutama bila anda berada di kawasan yang penuh dengan orang terutamanya pelancong.  Kawasan tumpuan pelancong merupakan lubuk kepada pencuri atau penjahat yang ingin mengambil kesempatan kepada para pelancong yang masih belum biasa dengan keadaan di situ.

11. Anda Belajar Untuk Mendapatkan Kenalan Baru.

Anda akan mula cuba membina hubungan dengan rakan anda yang baru semasa anda mengembara secara sendirian. Bila anda bersendirian, ia akan mendorong anda untuk mencari rakan baru berbanding sekiranya anda mengembara bersama rakan di mana anda sering bersama rakan sahaja dan tiada kesempatan untuk anda membina hubungan dengan penduduk tempatan atau pengembara lain yang anda jumpa. Anda akan sedikit berasa sunyi mengembara seorang diri dan itu akan mendorang anda untuk berbual dengan orang lain di sekeliling anda. Semasa saya mengembar dari Beijing ke Alor Setar, Saya sendiri telah mendapat dua orang rakan baru dari China dan seorang rakan dari Vietnam yang masih saya hubungi sehingga kini.

12. Anda Akan Lebih Menghargai dan Menyayangi Keluarga Anda Yang Tiada Bersama Anda.

Kadang kala anda akan berasa sunyi apabila berseorang di negara luar. Kadang kala berhari-hari anda tidak bercakap dengan bahasa ibunda anda sendiri kerana asyik bercakap bahasa ayam itik dengan penduduk tempatan sepanjang perjalanan anda. Anda akan rasa lebih menghargai keluarga anda bila berjauhan. Jadi, walaupun anda suka mengembara berseorangan, kadang kala bawalah keluarga anda bersama ke luar negeri :-).

 

Kesimpulannya.

Mengembara berseorangan juga merupakan salah satu pelaburan yang anda boleh buat. Bukan sahaja untuk diri anda tetapi juga kepada dunia ini. Anda mengisi fikiran anda dengan kenangan yang akan bersama anda sepanjang hidup. Anda akan mempunyai cerita dan pengalaman untuk diceritakan atau untuk di kongsi. Anda tahu apa yang paling penting untuk anda. Anda belajar untuk hidup dengan kekurangan. Anda menjalani kehidupan yang tanpa penyesalan.

KLIK GAMBAR DI BAWAH UNTUK MEMESAN BUKU TRAVELOG "LANGTANG NEPAL" ......