Kenapa Saya Memilih The Great Wall at Jinshanling

Written by mhilmi on .

Kenapa saya memilih Jinshanling Great Wall.

Jinshanling Great Wall merupakan salah satu lokasi untuk kita mengunjungi Great Wall Of China. Ia merupakan lokasi yang kurang kunjungan pelancung kerana jaraknya yang lebih Jauh berbanding Badaling Great Wall. Semasa musim sejuk (winter) ia merupakan low season dan kunjungan pelancung semakin lagi berkurangan. Cable Carnya juga tidak beroperasi ketika musim sejuk. 

Oleh kerana kurang kunjungannya, tambahan pula ketika musim sejuk, kemudahan public transport amat berkurangan sekali. Bas hanya akan berhenti di hentian sebelah dan menurunkan penumpang disitu. Jarak dari hentian ke pintu masuk Great Wall lebih kurang 5 KM. Kita perlu pula mengambil minivan atau kereta sapu dari situ ke pintu masuk Great Wall. 

Ketika kunjungan saya ke situ Disember 2015 yg lalu, saya terpaksa berjalan kaki sejauh lebih kurang 1.5km sebelum dapat menaiki sebuah kereta untuk ke pintu masuk dengan bayaran CYN30. Ketika pulang pula, saya terpaksa berjalan lebih kurang 3.5km dari pintu masuk sebelum dpt menahan minivan untuk ke hentian bas tersebut. Kekurang minivan dan kereta sapu kerana ketika itu low season dan kunjungan pelancung amat kurang sekali. Kos saya ke sini adalah lebih kurang CYN80 untuk pergi balik tidak termasuk kos tiket masuk sebanyak CYN55 (low season price).

Kenapa saya perlu bersusah payah untuk ke situ. Walaupun saya telah menjangkakan bahawa susah untuk ke sini pada musim sejuk, tapi saya tetap memilih Jinshanling Greatwall adalah kerana saya ingin mendapatkan permandangan indah Greatwall tanpa kehadiran pengunjung yang boleh merosakan permandangan Greatwall tersebut. Itu adalah sebab utama saya memilih Jinshanling Greatwall dan ketika waktu musim sejuk. Di sini kita boleh mengambil gambar kita dengan kunjungan pelancung lain yang amat sedikit. Ketika saya berada di situ pada pukul 2.00 petang, hanya saya sahaja yg berada di atas Greatwall dalam lingkungan 1km tanpa mana-mana pengunjung lain.

Kepada yang ingin bergambar di Greatwall tanpa ada ganguan pengunjung lain, bolehlah cuba pergi ke Jinshanling Greatwall ini. Kepada peminat fotografi, saya amat sarankan untuk ke sini. Sekiranya anda tidak ingin menghadapi masalah pengangkutan, anda boleh membuat pilihan mengunakan khidmat travel agen dengan kos angaran antara CYN200-CYN350 bagi satu orang untuk pergi balik. Kebiasaannya jika datang bersama dengan travel agen, kita perlu berada pintu masuk lebih kurang pukul 1.30 petang untuk pulang ke Beijing. Ini bermakna kita hanya mempunyai masa lebih kurang 3 1/2 jam sahaja untuk berada di Great Wall kerana kebiasaannya kita akan tiba di pintu masuk dalam pukul 10.00 pg jika pergi dengan menggunakan khidmat travel agen. Dari pintu masuk ke Great wall pula kita terpaksa mengambil masa lebih kurang 1/2 jam untuk berjalan kaki. Jika bukan pada low season, boleh mengambil cable car bagi menjimatkan masa dimana cable car ini tidak beroperasi pada low season.

Terdapat beberapa pilihan lain lokasi Greatwall di Beijing. Masing-masing mempunyai kelebihan tersendiri. Kita boleh memilih lokasi yang berkenan di hati mengikut kegemaran masing-masing.

 Bas station di Wanjing Beijing yang membawa penumpang ke Jinshanling

Hentian rehat di mana kita perlu mengambil minivan untuk ke pintu masuk Great Wall (5KM dari sini) 

 Semasa berjalan kaki ke pintu masuk Great Wall

 Meminta bantuan pemilik kedai makan ini untuk menghantar saya ke pintu masuk Great Wall

 Pintu masuk Great Wall

 Tiket masuk Great Wall (CYN55 untuk harga semasa low season-winter)

 Arah ke Great Wall. Lokasi ini lebih kurang 1 KM dari pintu masuk (kena jalan kaki). Dari sini lebih kurang 300 meter untuk sampai ke Great Wall. Tiada sesiapa di sini ketika saya sampai

 Permandangan Great Wall tanpa pengunjung, lebih kurang pada pukul 12.30 tgh.

 Boleh bersuka ria mengambil gambar tanpa ganguan pengunjung (1.30 ptg)

 Cross Great Wall ke sebelah satu lagi. Terdapat trek trekking di sini. 

Semasa berjalan kaki untuk ke Hentian bas. Terpaksa berjalan lebih kurang 3 KM sebelum ada minivan yang boleh di naiki. Waktu ini dalam pukul 3.15 ptg